To,że coś przeżyłam,wcale nie znaczy, że poznałam tego znaczenie.
Apple iPod Classic 6th Gen 80GB A1238 - super OKAZJA
Dzień dobry.
W ramach porządków domowych mam do zaoferowania ikonę wśród odtwarzaczy muzycznych -
iPod Classic 6th Generation 80GB model A1238
Kultowe urządzenie którego nie trzeba przedstawiać, urządzenie które zmieniło sposób w jaki obecnie słuchamy muzykę.
iPod'a zakupiłem zaraz po jego premierze w 2008 w Hiszpanii, od dłuższego czasu leży nieużywany więc postanowiłem go sprzedać.
Stan jak na zdjęciach - tył iPod'a standardowo w tym modelu - taki urok tych urządzeń.. na przodzie wygląda bardzo dobrze, jedyną skazą jest rysa na ekranie (raz nieopatrznie włożyłem go do kieszeni razem z kluczami), ekran zabezpieczony obecnie folią.
Technicznie wszystko działa w jak najlepszym porządku
Dodatkowo dodaje oryginalny kabel USB Apple.
Zachęcam wszystkich pasjonatów muzyki oraz firmy Apple do kupna!
Link: olx.pl/oferta/CID99-IDglNhz.html
Apple iPod Classic 6th Gen 80GB A1238
Sprzedam używanego, sprawnego iPoda Classic szóstej generacji o pojemności 80 GB (model A1238). Urządzenie otrzymane w prezencie, sprzedaję ponieważ od dłuższego czasu go nie używam. Ze względu na użytkowanie na obudowie są widoczne ryski i przetarcia (tak jak na zdjęciach, jeśli komuś to przeszkadza można na własną rękę wymienić przedni i tylni panel odtwarzacza)
Ekran: LCD 2,5" QVGA, rozdzielczość: 320x240
Waga: 140 g
Wymiary:
Wysokość: 103.5 mm
Szerokość: 61.8 mm
Grubość: 10.5 mm
Sprzedaję wraz ze sprawnym zasilaczem USB o mocy 5 W (Apple A1300) oraz kablem USB do urządzenia (kabel przy wejściu do urządzenia jest nieco obdarty z izolacji lecz mimo to działa, można obkleić taśmą izolacyjną).
W razie jakichkolwiek pytań proszę o kontakt telefoniczny bądź e-mail.
Możliwy odbiór osobisty oraz wysyłka.
Gorąco zapraszam do kupna
Link: olx.pl/oferta/CID99-IDgnJ0t.html
Apple Ipad Ipod Nano 6 6th gen generation 16 GB ! + kabel
Witam
Przedmiotem sprzedaży jest w 100% sprawny ipad apple nano 6, świetna jakość dźwięku porównywalna ze smartfonem wyposażonym we wzmacniacz dźwięku. 16 gb pamięci.
Kolor niebieski, niewielkie ślady zużycia na obudowie.
Polecam
Link: olx.pl/oferta/CID99-IDgxZgT.html
Dell Precision M5510 i7-6820HQ 500GB8GB QUADRO FHD
Specifications
Display: 15.6" UltraSharp FHD IPS (1920x1080) Wide View Anti-Glare LED-backlit with Premium Panel Guarantee
CPU: Intel Core 6th Gen Quad Core i7-6820HQ Processor (8MB Cache, 2.7 GHz with turbo boost up to 3.60 GHz)
Storage: 500GB HDD
Memory: 8GB DDR4 Memory
Wireless: Intel Wireless 8260 2x2 802.11ac 2.4/5GHz + Bluetooth 4.1
Operating System: Windows 10 Professional - 64 Bit
Graphics: 2GB NVIDIA Quadro M1000M GDDR5 Dedicated Graphics Card + Intel HD Graphics 530
Webcam: Integrated Webcam and Microphone
Battery: 3 cell
Optical Drive: None
Gwarancja:NBD do 03/2017
Ports, Slots & Chassis
Camera
Widescreen HD (720p) webcam with dual array digital microphonesExterior Chassis Materials
CNC machined aluminumEdge-to-edge Corning® Gorilla® Glass NBT™ on 4k display (not on 1080p version)
Carbon fiber composite palm rest with soft touch paint
Keyboard
Full size, backlit chiclet keyboard; 1.3mm travelPorts
HDMIUSB 3.0 (x2) with PowerShare
Headset/Microphone combo jack
SD card reader (SD, SDHC, SDXC)
Lock slot
Thunderbolt™ 3 *
* Thunderbolt™ 3 supports: Power in / charging, PowerShare, Thunderbolt 3 (40Gbps bi-directional), USB 3.1 Gen 2 (10Gbps), VGA, HDMI, Ethernet and USB-A via Dell Adapter (sold separately)
Touchpad
Precision touchpad, seamless glass integrated buttonDimensions
Height: 0.44 – 0.66" (11-17mm) | Width: 14.05" (357mm) | Depth: 9.26" (235mm) | Starting at weight: 3.93lbs (1.78 kg) non-touch, 4.4lbs (2kg) touch 8GB RAM+100 256GB+300zl XEON E3-1505M +200zl 256GB+300zlhttp://allegro.pl/my_page.php?uid=21557220
Link: allegro.pl/-i6355299543.html
Dell XPS 15 9550 i7-6700HQ 8GB 256GB NVMe GTX 960M
Dell Outlet XPS 15 - 9550
256 GB Solid State drive
Internal Backlit Keyboard - English
Processor: Intel Core 6th Gen i7-6700HQ Processor (6M Cache, up to 3.50 GHz)]
DW1830 3x3 802.11ac 2.4/5GHz + Bluetooth 4.1
8GB (2x4GB) 2133MHz DDR4 Memory
130W AC Adapter
15.6inch FHD (1920 x 1080) InfinityEdge
Windows 10 Home 64bit English
3 Cell Battery
NVIDIA® GeForce® GTX 960M with 2GB GDDR5
gwarancja NBD do 04.2017
stan idealny, uzywany do 7 dni
dodatkowo 8GB RAM+130zl
1TB SSD NMVE +1200zl
http://allegro.pl/my_page.php?uid=21557220
Link: allegro.pl/-i6355300005.html
iPod classic 6 Gen 80GB mocarz
Witam, do sprzedania Apple iPod 6th (szóstej generacji) 80GB classic
Kolor Czarny
Panel przedni – NOWY
Panel tył – NOWY
Sprzęt wygląda jak ze sklepu
Stan techniczny - 100% sprawny – wszystkie funkcje działają tak jak powinny
Ostatnie zdjęcie przedstawia stan dysku – w 100% sprawny.
W komplecie:
- iPod
- przewód do synchronizacji i ładowania
Gratis:
- trudno dostępna do tego modelu ładowarka
Jest to grubszy model ma dzięki temu powiększoną baterię, która wytrzymuje ponad 30 godz. Ciągłego odtwarzania !!
Dźwięk rewelacyjny, można także oglądać filmy i teledyski posiada funkcję Cover Flow w trybie której można przeglądać swoją muzyczną kolekcję, wertując okładki albumów ! !
POLECAM.
GWARANCJA NA URUCHOMIENIE I SPRAWDZENIE SPRZĘTU.
Link: allegro.pl/-i6377746583.html
iPod classic 6 Gen 128GB iMod jak nowy+gratis
Do sprzedania Apple iPod classic 6th (szóstej generacji)
Kolor gwiezdna szarość
100% sprawny, bez awaryjnego dysku za to z niezawodną kartą pamięci renomowanej firmy KINGSTON. Jest lżejszy, szybciej wyszukuje utwory, dłużej pracuje na baterii (jest zdecydowanie mniej narażony na uszkodzenie, a jeżeli zdarzyłby się upadek sprzętu, naprawa na pewno nie będzie kosztować kilkaset zł, jak to ma miejsce po uszkodzeniu dysku)
Model na rynek amerykański bez blokady głośności.
Panel przedni - nowy,
Panel tylny - nowy
Bateria – nowa 25-30 godz ciągłego odtwarzania.
W komplecie:
- iPod
- przewód do synchronizacji i ładowania
Gratis:
- ładowarka (trudno dostępna do tych modeli)
Dźwięk rewelacyjny ! ! !
POLECAM.
GWARANCJA na uruchomienie i sprawdzenie.
Link: allegro.pl/-i6367846228.html
Alienware 15 i7-6700HQ 1TB 8GB NVIDIA GTX 970M 4K
Intel Core 6th Gen i7-6700HQ Processor (Quad-Core, 6MB Cache, up to 3.5GHz w/ Turbo Boost)
Windows 10 Home 64bit English
1 TB SATA Hard Drive (7200 RPM)
8GB 2133MHz DDR4 Memory
15.6 inch UHD (3840 x 2160) IGZO IPS Anti-Glare 300-nits Display
NViDiA GeForce GTX 970M with 3GB
8 Cell 92W Hour Battery
Killer 1535 802.11ac 2x2 WiFi and Bluetooth 4.1
Gwarancja NBD 01/2017Dodano 2016-02-14 19:22
http://allegro.pl/my_page.php?uid=21557220
Link: allegro.pl/-i6355299443.html
SCHRAMBERG MAJOLIKA 1918-1932 BAUHAUS PASTELOWY 6
SCHRAMBERGER MAJOLIKA SERWIS DO KAWY NA 6 OSÓB SYGNATURA 1918-1932 !!!
Piękny serwis do kawy na słynnej majolice ze Schramberga z sygnaturą z lwem i jelonkiem- czyli poszukiwaną przedwojenną kolekcjonerską. Prawdziwy rarytas i skarb…
Pastelowe powojniki na kremowej emalii z wytłaczanymi delikatnie brzegami… Różowa lamówka zdobi delikatnie także dzbanek cukierniczkę i mlecznik. Serwis spełnia postulaty Bauhaus – jest prosty, piękny i ma doskonałe własności użytkowe. Jest zaskakująco nowoczesny – aż trudno uwierzyć, że powstał 80 lat temu. Zachował się w idealnym stanie i dla wielbicieli tej świetnej ceramiki to prawdziwa okazja.
W skład serwisu wchodzą:
1.
Dzbanek 1,3l wysokość 22 cm średnica 12,5 cm od dzióbka do ucha 23 cm
2.
Mlecznik wysokość 8,5 cm średnica 8 cm od dzióbka do ucha 11,3 cm
3.
Cukiernica wysokość 11,5 cm średnica 10,5 cm
4.
6 filiżanek wysokość 6,8 cm średnica 9,2 cm od ucha do brzegu pucharu 11,2 cm
5.
6 podstawków średnica 15,8 cm
6.
6 pięknych talerzy deserowych średnica 20,2 cm
7.
Misa na owoce 3338/B wysokość 7 cm średnica 27 cm od ucha do ucha 32 cm – trochę poobijana z krakelura- ale bardzo piękna z szmaragdową emalią
8.
Stara miseczka na przekąski wysokość 8,3 cm średnica 17 cm
9.
Wazon FAT lava wysokość 17,3 cm średnica kołnierza 2,5 cm średnica podstawy 7,6 cm – piękny w „okienkach” utworzonych przez roztopiona lawę zielone drzewka… sygnatura trojkąt z drzewem – nie rozszyfrowałem – szmaragdowa emalia
10.
Świecznik wysokość 6,2 cm średnica kołnierza 4,2 cm srednica podstawy 6,4 cm
11.
Wazon węgierski H&N Disztaryg Hubgary wysokość 20 cm średnica kołnierza 10,8 cm średnica brzuśca 13,5 cm średnica podstawy 8,2 cm klejony kołnierz- bardzo ładne malowane ręcznie kolorowe kwiaty
12.
Kubek ceramiczny wysokość 9,6 cm średnica 8,7 cm od ucha do brzegu pucharu 12,7 cm wytłaczane polne kwiaty kłosy…
13.
Podgrzewacz wysokość 7,6 cm średnica 14 cm
28 elementów świetnej ciekawej ceramiki niemieckiej z perełką w postaci kompletnego przedwojennego serwisu do kawy z najsłynniejszej niemieckiej fabryki kolorowej kolekcjonerskiej majoliki Schramberg.
The pottery was originally founded by Isidor Faist in 1820. Situated in the Schloß Hohenschramberg, the pottery prospered. In 1829 the Baron Ferdinand von Uechtritz joined as a partner, allowing Faist to expand, which included building a new factory behind the Schloß. In the 1860's he employed approx 100 workers, together with many outworkers employed as decorators. In 1883, he sold the whole concern to Villeroy & Boch. When the railway came to Schramberg, parts of the factory were demolished, so in 1912, Villeroy & Boch sold the business to Moritz & Leopold Meyer, which is when it became Schramberger Majolikafabrik; becoming a G.m.b.H in 1918. Moritz's son, Peter Meyer was born in 1922. The Meyer brothers were forced to sell the company in 1938, leaving Germany for the U.K. With the new owner in place, the company's new name became Schramberger Majolikafabrik -
A. Zeller. Peter Meyer returned in 1949, to reclaim his family's company. He eventually became sole proprietor in 1970, but subsequently died in 1980. Without Peter, the company lost direction and finally closed in 1989.
Germany / Baden-Wuerttemberg / Schramberg:
[1] : Faist'sche Steingutfabrik (1820 until 1829)
The Schramberg pottery was founded during 1820 by the stoneware expert Isidor Faist, who actually was born in Nordrach (Baden-Württemberg). His business was the first stoneware factory in the Württemberg area and the location had been carefully chosen. The surrounding area offered all he needed: the empty Schramberg castle offered enough room for production and the surroundings offered good raw materials as well as enough wood for firing the kilns. In addition, the near river Schiltach offered another source of energy and of course water. And cheap labour was at hand as the area around Schramberg was poor and workers were easy to get. After a few years, the pottery had a good reputation and Faist was able to convince the Baron Ferdinand von Uechtritz to join him as partner.
[2] : Steingut- und Majolikafabrik Uechtritz & Faist (1829 until 1883)
With financial help from the Baron, Faist was able to build a new factory behind the castle, which drastically increased output. During the 1860's the factory had a constant workforce of 100 people and an impressive number of nearly 6,000 home workers (decorators, etc.) which were mainly children and women. Faist from 1882 on took in many orders from 'Villeroy & Boch' and after having literally worked for them around a year finally sold the pottery to 'Villeroy & Boch' in 1883.
[3] : Villeroy & Boch, Niederlassung Schramberg (1883 until 1912)
As a subsidiary of the Villeroy & Boch company in Mettlach (Saar Basin) the factory continued operation until 1912 and was famous for its majolica and other forms of earthenware, even though the factory was not one of the main 'Villeroy & Boch' factories. But during 1911 various buildings of the factory were demolished to make way for the local railway and as that drastically reduced output, 'Villeroy & Boch' lost interest in the location and it was put up for sale.
[4] : Schramberger Majolikafabrik (from 1918 onwards: G.m.b.H.) (1912 until 1989)
In 1912 the factory was sold to the Jewish brothers Moritz and Leopold Meyer, who introduced the 'SMF' mark in its first version including a fir tree. The business was a normal privately owned business until the brothers decided to reform the business as a company with limited liability, so it was restructured as G.m.b.H. in 1918. All went well for the next years and on March 12th 1922, Moritz Meyer proudly announced the birth of his son Peter.
The Meyer brothers were always looking for new designs and many famous artists joined the factory or contributed designs. One of these well known artist was the Hungarian Eva Zeisel (maiden name Stricker), who designed at Schramberg from the fall of 1928 until the summer of 1930. Most of these designs were not produced immediately, but began appearing in 1930 and the subsequent years. Her earlier works there were strongly influenced by the then-strong Bauhaus movement, but she always followed her own impulse to combine the needs of the marketplace with the human component. Hence her Schramberg work often seems of the art-deco school, but also reflects the folk art interest of her earlier work, and the industrial factory requirements of the various factories for whom she designed.
Eva Zeisel not only designed the shapes but also supplied the intended decorations for the pieces. The decoration department however often adapted her original concepts and applied them to other pieces. For example, a pattern intended for use on a plate would change proportions if wrapped around a cup or teapot, so Zeisel would sometimes feel the design was not exactly as she had conceived it. The factory continued producing Zeisel designs for some time after she left, but often put different patterns on her shapes and also used her patterns on shapes which were not hers. This happened particularly with the wildly popular 'Mondrian' design, which often appears on non-Zeisel shapes.
During the upcoming anti-jewish movement shortly before World War II, the Nazis forced Moritz and Leopold Meyer to sell the factory in 1938 and both emigrated to England with their families during 1938. But after the war, in 1949, Peter Meyer returned to Germany together with his family and the Meyer family was instantly allowed to take over the business again. After years of hard work rebuilding the damaged factory Peter married Julie Broghammer in 1958 and together they had two children, Annette and Michael.
In 1970, Peter Meyer became sole proprietor of the factory and continued the work of his father and uncle for the next ten years. On December 6th 1980 Peter Meyer died from complications after a heart attack and during the following years the factory was led on by different directors but with much less success. His workers even said that the heart and soul of the facility had died with Peter Meyer. In 1989 the factory was finally closed and the area was cleared to make room for new industry, today the former main building contains the head office of the newly founded industrial center.
Schramberger Majolika-Fabrik
Kleiner Teller aus Schramberg mit der Burg Falkenstein
Die Schramberger Majolika-Fabrik war die erste Steingutfabrik im damaligen Württemberg. Sie wurde im Jahre 1820 vom Nordracher Steingut-Experten Isidor Faist gegründet. Bis 1829 war der Name der Fabrik Faist'sche Steingutfabrik.
In Schramberg fand sich alles, was zur Produktion benötigt wurde. Ein leerstehendes Schloss für die Produktion, genügend Holz als Rohstoff für die Brennöfen und die nahe liegende Schiltach als Wasser- und Energiequelle. Das Gebiet um Schramberg war außerdem strukturschwach und es war ein leichtes, genügend Arbeiter zu bekommen.
Faist erarbeitete sich mit seinen Töpferwaren einen guten Ruf. 1829 schloss sich Baron Ferdinand von Uechtritz ihm als Partner an. 1829 bis 1883 hieß die Fabrik dann Steingut- und Majolikafabrik Uechtritz und Faist. Durch finanzielle Hilfe des Barons von Uechtritz war man im Stande, einen Fabrikneubau hinter dem Schloss zu erstellen, der die Produktion drastisch vergrößerte.
In den 1860er Jahren hatte die Fabrik eine Belegschaft von 100 Menschen. Zusätzlich war eine große Zahl von Hausarbeitern angestellt, hauptsächlich Frauen und Kinder.
1883 wurde die Fabrik an Villeroy und Boch verkauft. Als Tochtergesellschaft der Villeroy und Boch in Mettlach setzte die Firma die Majolika- und Töpferwarenproduktion bis 1912 fort und erlangte eine gewisse Berühmtheit mit ihren Produkten. Die Muttergesellschaft verlor ihr Interesse und verkaufte die Firma im Jahr 1912 an die jüdischen Brüder Moritz und Leopold Meyer.
Unter den Brüdern Meyer wurde das SMF-Brandzeichen eingeführt, in seiner ersten Version mit dem Zusatz eines Tannenbaumes. 1918 wurde die Firma in eine GmbH umgewandelt. Im Jahre 1922 wurde Moritz Meyers Sohn Peter Meyer geboren. Die Gebrüder Mayer suchten laufend neue Designs und ließ diese von namhaften Künstlern entwickeln. Von 1930 an kamen viele neue Designs auf den Markt: So erschienen Bauhaus-Einflüsse und Art Déco. Die Ungarin Eva Zeisel entwarf nicht nur die Dekoration der Stücke, sondern auch die Form. Nachdem Zeisel nicht mehr für die Firma arbeitete, wurden häufig Muster mit ihren Formen zusammen verwendet, besonders beim beliebten Design Mondrian.
Die nach der Novemberpogromen 1938 erlassene Verordnung über den Einsatz des jüdischen Vermögens zwang die Brüder, ihre Fabrik zu verkaufen. Sie emigrierten mit ihren Familien nach Großbritannien.
Im Jahr 1949 kam Peter Meyer mit seiner Familie nach Schramberg zurück. Der Familie wurde sofort erlaubt, die Fabrik wieder zu übernehmen. 1958 heiratete Peter Meyer Julie Broghammer und hatte mit ihr zwei Kinder, 1970 übernahm er als alleiniger Inhaber die Schramberger Majolika und setzte die Arbeit seines Vaters und seines Onkels fort. 1980 starb Peter Meyer. In den Folgejahren wurde die Firma wenig erfolgreich von verschiedenen Direktoren geführt, 1989 schließlich schloss die Traditionsfirma endgültig. In dem Firmengebäude entstanden verschiedene kleinere Betriebe.
Bauhaus – uczelnia artystyczna powstała w Weimarze z połączenia Akademii Sztuk Pięknych i Szkoły Rzemiosł Artystycznych w 1919 r., później działająca w Dessau (dziś Dessau-Roßlau) i Berlinie. Działała do 1934 r. Została utworzona przez Waltera Gropiusa[1]. Określenie Bauhaus używane jest również potocznie lub nieściśle jako nazwa stworzonego przez nią kierunku architektonicznego, jednego z odłamów niemieckiego modernizmu.
Historia
Do prekursorów Bauhausu należeli: berliński architekt Peter Behrens i Henry van de Velde, założyciel Szkoły Rzemiosł Artystycznych. Jednym ze współpracowników Behrensa był Walter Gropius, który dość szybko dał się poznać jako nowoczesny twórca. Zaczął propagować ideę standaryzacji ze względu na możliwości technologiczne przemysłu budowlanego. Dążył do połączenia techniki ze sztuką. Rodziła się koncepcja wzornictwa przemysłowego i nowego podejścia do projektowania form produkowanych taśmowo. W płaszczyźnie filozoficznej istotną rolę odgrywały zapatrywania i idee polityczne twórców Bauhausu, głównie socjalistyczne.
Weimar
Walter Gropius zasłynął m.in. wzorcową fabryką na wystawie Deutscher Werkbund w Kolonii w 1914 r. Po wojnie reaktywował (16 marca 1919 r.) i zjednoczył w Weimarze szkołę budownictwa – Bauhaus. Twierdził, że wszyscy rzemieślnicy są artystami, jak też wszyscy artyści powinni być dobrymi rzemieślnikami. Nazwa Bauhaus nawiązywała do średniowiecznej Bauhütte, strzechy budowlanej, łączącej sobie wszystkie dziedziny rzemiosła budowlanego, a zatem oznaczała wykształcenie wszystkich artystów za pomocą jednakowego kursu wprowadzającego o formach, materiałach, kolorach. Chodziło o to by odwrócić złe nawyki ucząc rysunku i komponowania przestrzennego. Kurs wstępny trwał pół roku, następnie uczniowie przechodzili na trzyletnie warsztaty: metalu, malarstwa ściennego, drewna, kompozycji przestrzennej, rzeźby. Kończąc ten kurs otrzymywało się wykształcenie w szerokim zakresie. Uczelnia realizowała egalitarne i wspólnotowe idee Gropiusa, zatrudniała tylko dziesięciu wykładowców (zwanych mistrzami, a nie profesorami), a wiele zajęć prowadzili asystenci – studenci starszych lat.
Dessau
W 1925 roku, w związku z niechęcią konserwatywnych władz Weimaru, przeniesiono Bauhaus do Dessau (dziś Dessau-Roßlau), gdzie Walter Gropius wzniósł zespół nowoczesnych budynków uczelni oraz osiedle dla mistrzów. Po przeniesieniu Bauhausu, jeszcze do 1927 roku funkcjonował on pod kierownictwem Gropiusa. O ile w Weimarze nauka koncentrowała się na rzemieślniczej pracy warsztatowej, w Dessau przykładano większą wagę do nauczania teorii. Wzrosła też znacząco ilość studentów, a nowy dyrektor, Hannes Meyer, dopuścił działalność polityczną studentów, co doprowadziło do powszechnego kojarzenia Bauhausu z komunizmem. Jego następca, Mies van der Rohe, dążył do przekształcenia opartej na duchu współpracy i interdyscyplinarnej uczelni w klasyczną autorską szkołę architektury.
Berlin
W 1932 roku finansowanie Bauhausu przez nowe, nazistowskie władze Dessau zostało zawieszone, a uczelnia przeniesiona do Berlina jako prywatna szkoła Miesa van der Rohe. Uczelnia działała do 1933 r., a w 1934 r. została ostatecznie zamknięta przez hitlerowców. W USA od 1937 r. László Moholy-Nagy próbował odrodzić uczelnię pod nazwą New Bauhaus w Chicago. Także w Niemczech w 1946 r. w Berlinie Zachodnim podjęto próbę reaktywacji, ale nie uzyskano już tej samej jakości nauczania co w dawnej uczelni. Pewną kontynuacją była też Wyższa Szkoła Projektowania w Ulm, założona przez Agnes Scholl i Maksa Billa, działająca w latach 1953–1968.
Archiwum Bauhausu posiadające duży zbiór prac jego uczniów i mistrzów znajduje się w zrealizowanym pośmiertnie (1976) budynku Gropiusa w Berlinie.
Idee Bauhausu
Bauhaus dokonał radykalnego przewartościowania poglądów na różne rodzaje sztuki. Oprócz funkcjonalizmu, który stał się trwałym wkładem w dziedzinę wszelkiego projektowania przestrzeni i przedmiotów, architekci i inni artyści Bauhausu wnieśli różne osobiste koncepcje, często odbiegające od powszechnego poziomu akceptacji. Bauhaus był miejscem dyskusji i ścierania się opinii, miejscem fermentu umysłowego, który (szczególnie po dojściu Hitlera do władzy) rozlał się na inne kraje, w tym USA.
Programem Bauhausu było stworzenie nowoczesnej architektury, funkcjonalnej, integralnie związanej z innymi dziedzinami sztuki, dążenie do jedności estetycznych i technicznych dzieła.
Bauhaus wpłynął na kształtowanie się architektury modernistycznej, umocnienie tendencji abstrakcyjnej w sztuce i zreformowanie metod nauczania w szkolnictwie artystycznym.
Podstawowe zasady wprowadzone przez Bauhaus
lFunkcjonalność oparta nie tylko na przesłankach mechanicznych (jak np. wymiary ciała człowieka), ale także psychologicznych. Potrzeby emocjonalne są uznane za równie ważne jak pragmatyczne.l
lZnaczenie czynników społecznych (szeroko rozumiane dobro i rozwój osobisty człowieka), które uważane są za ważniejsze niż wymogi czysto estetyczne, ekologiczne i techniczne.l
lOdkrycie, że zorganizowana przestrzeń wpływa na sposób działania i myślenia ludzi, stąd waga społecznej roli architekta (architekt jako "projektant życia społecznego", a nie tylko budowli). Architektura reguluje też relacje między krajobrazem, przyrodą, techniką a człowiekiem. W projektowaniu należy uwzględnić biologię, socjologię, psychologię, ergonomię.l
lWartość nowoczesnej architektury zależy tylko od ludzi. Społeczeństwo otrzymuje taką architekturę do jakiej dojrzało. Należy ludzi wychowywać do odpowiedniego odbioru. Idea wychowania przez sztukę.l
lWprowadzanie do formy architektonicznej warunków regionalnych, klimatów, krajobrazów i zwyczajów mieszkańców.l
lUżywanie powtarzalnych form, czyli standardowych elementów (prefabrykatów). Elementy powinny być tak wytwarzane, by umożliwiały powstanie różnych kombinacji. Starania o modularyzację (Ernst Neufert). Powstaje pojęcie "technologicznego" lub "nietechnologicznego" użycia materiałów.l
lPotrzeba zespołowości przy pracy projektowej; udział w zespołach na zasadzie dobrowolności; zespoły interdyscyplinarne.l
lProjektowanie jest zarówno nauką jak i sztuką. Jako nauka korzysta z metodologii socjologii i innych nauk o człowieku, określa cele funkcjonalne, stosuje metody matematyczne – jako dziedzina artystyczna wprowadza pomysł formalny i właśnie sztukę, czyli elementy bardzo trudne do zdefiniowania (na tworzenie sztuki nie ma recept).l
Motyw Bauhaus widnieje na kolekcjonerskiej monecie 10 euro z 2006 roku[2].
Nauczyciele Bauhausu
Dyrektorzy Bauhausu[edytuj]
lWalter Gropius w latach 1919–1927l
lHannes Meyer w latach 1927–1930l
lLudwig Mies van der Rohe w latach 1930–1932l
Mistrzowie Bauhausu[edytuj]
lJohannes Itten (1888–1967), nauczyciel podstaw rysunku i projektowania, kierownik kursu wstępnegol
lLászló Moholy-Nagyl
lWassily Kandinskyl
lPaul Kleel
lLionel Feiningerl
lGeorg Muchel
lJosef Albers (1888–1976), nauczał w Bauhausie o kolorachl
lMarcel Breuerl
lTheo van Doesburgl
Link: allegro.pl/-i4903412664.html